Asýrske expo

Znovuotvorenie Bagdadského národného múzea vrátilo Iračanom hrdosť a stalo sa ozdobou ich kultúrneho dedičstva, čo sa stalo pozitívnym symbolom po dvanástich rokoch poznačených ničením sôch predislamského obdobia džihádistami v Mosule.

Ako odpoveď na činy skupiny ISIS, ktorá celkom zničila diela kultúrneho dedičstva za pomoci kladív, zbíjačiek a elektrických píl, irackí predstavitelia chceli urýchliť znovuotvorenie múzea v Bagdade vyplieneného a zvandalizovaného v roku 2003.

Toto náhlenie prekvapilo Bagdadčanov, z ktorých pri návšteve múzea pri prvom otvorení len okolo stovky prešlo v nedeľu ráno bránou.

Niektoré exponáty novej výstavy boli časťou tých, ktoré boli ulúpené z múzea, čo spôsobil chaos v Bagdade v momente americkej intervencie proti Saddámovi Husajnovi v roku 2003.

Pred týmto dátumom sa archeologické fondy múzea považovali za najbohatšie na svete.

Len asi 50 ukradnutých diel bolo získaných znovu. Zamestnankyňa ministerstva výchovy Oum Ahmed navštívila múzeum po prvýkrát v nedeľu.

„Vždy som si myslela, že sa musím ísť pozrieť do múzea“, povedala pomaly kráčajúc pozdĺž série deviatich mozaík ukazujúcich asýrskeho kráľa Sargona“. To sú majstrovské diela, nikdy som sa necítila tak hrdá.“

„Už je to hodinu a pol, čo som tu a predvídam, že sa ešte vrátim, nenechám to len tak“, dodala pozerajúc obdivne na sochy monarchov, ktorí panovali v regióne pred tisícročiami.

BagdadmuzeumPriťahovaný dielom predstavujúcim sumerského kráľa Ur-Nammu, ktorý dal svetu prvý známy zákonník pred 4000 rokmi, Hassan Ali mal tiež zážitok z otvorenia múzea.

„Ur-Nammu je stále v našich knihách a prednáškach, bolo by treba, aby sa naňho chodilo pozerať“, ubezpečuje tento študent doprevádzaný dvomi priateľmi. „Ľudia sú hrdí, že tieto civilizácie sa nachádzali v našej krajine“.

Neviditeľné počas jednej generácie

Pre amerického univerzitného pedagóga Charlesa E. Jonesa, ktorý sa zúčastnil na obnovení fondu exponátov ukradnutých v roku 2003 vidieť toto múzeum znovu otvorené je úprimne výnimočné.

Potom, ako bolo neviditeľné počas jednej generácie, kolekcie ktoré ukrývajú galérie sú konečne prístupné publiku“, teší sa. „ Jedná sa skutočne o jedno z najväčších múzeí na svete.“

Znovuotvorenie sa udialo tak rýchlo, že múzeum nie je celkom pripravené: určité múry sú ešte v rekonštrikcii, iné bez osvetlenia. Diela staroveku sa zhromažďujú v jednej miestnosti bez kategorizácie. Únikový východ bol otvorený a bez dohľadu.

Obrazy ukazujúce džihádistov ničiacich nevyčísliteľné kultúrne hodnoty v Mosule vysielané v televíziách šokovali Iračanov.

Jeden džihádista povedal pred kamerou, že zničili sochy, pretože favorizujú modloslužobníctvo. Ale zodpovední a experti mienia, že ISIS zničil unikátne kusy dávajúc pozor na iné menšie, aby ich pravdepodobne predal ako kontraband.

Maska kráľa SargonaVďaka múzeu v Bagdade a jednodolárovému vstupu si môžu Iračania znovu predstaviť bohatstvo ich slávnych civilizácií až doteraz možných vidieť v Louvri v paríži alebo v Britskom múzeu v Londýne.

V hodine vojenských útokov je otvorenie tohto múzea silným symbolom.

„Politika nás rozdelila ale sú tu nejaké veci, ktoré nás môžu spojiť“, vyznáva sa mladá sprievodkyňa Junaid Amer Hamid pri vstupe do múzea.

zdroj: fr.news. yahoo.com, foto: wikipédia commons

preklad redakcia SvP

https://svetvpreklade.sk/wp-content/uploads/2015/03/Bagdadmuzeum-768x460.jpghttps://svetvpreklade.sk/wp-content/uploads/2015/03/Bagdadmuzeum-50x50.jpgadminHistorický krúžokStredný východ,UmenieZnovuotvorenie Bagdadského národného múzea vrátilo Iračanom hrdosť a stalo sa ozdobou ich kultúrneho dedičstva, čo sa stalo pozitívnym symbolom po dvanástich rokoch poznačených ničením sôch predislamského obdobia džihádistami v Mosule. Ako odpoveď na činy skupiny ISIS, ktorá celkom zničila diela kultúrneho dedičstva za pomoci kladív, zbíjačiek a elektrických píl, irackí predstavitelia chceli urýchliť...