Archives for Kultúra - Page 14

Recenzie

Pogrom – Na sny sa nezomiera

Bohuš Chňoupek vydal v roku 2003, rok pred svojím skonom, zbierku poviedok s tematikou menej frekventovaných historických udalostí 20. storočia prepojených s dejinami Česko-Slovenska. Literárnou fikciou zarámované politicko-vojenské a spoločenské pocesy sú zobrazené pomocou individuálnych príbehov ľudí, ktorí sa v nich ocitli a buď sa zaťato nimi prebíjali alebo sa nimi nechali vliecť ako obete. Odhadujem, že na svoje si prídu čitatelia Milorada Paviča alebo tí, ktorí si radi listujú v literatúre faktu. Každý príbeh je totiž podložený veľmi konkrétnou historickou udalosťou, len zdanlivo marginálnou, podobne ako v Pavičových príbehoch tiež prepojenou s príbehom fiktívnej osoby či osôb. Autor sa zameral na udalosti menej frekventované v médiách, napríklad Malú vojnu na Východnom Slovensku v roku 1919, výsledkom ktorej bolo pripojenie Podkarpatskej Rusi k novovzniknutému Československu. Toto spodobnil v poslednej poviedke-historickom medailóne „Jasiňa“. Ďalšou dejinnou udalosťou, ktorú použil pre príbeh „Kurihara“, bola výmena území časti Spiša a Oravy za územie Tešínska. Nadpis tejto poviedky odvodil autor od mena japonského diplomata Šó Kuriharu, ktorý sa zúčastnil ako zástupca mocnosti Trojspolku v  rámci Tešínskej komisie pre určovanie hraníc, pozorovania na plebiscitnom území častí Oravy a Spiša. Autor si zvolil pikantný paradox, keď Japonec vplýval na výsledok Versailleských zmlúv tak, že sa rozhodlo o čisto slovenskom osídlení pripojením jeho územia k Poľsku. Chňoupek ako rodený Petržalčan so vzdelaním nadobudnutým výhradne v Bratislave spomína vo viacerých poviedkach na konkrétne reálie z Bratislavy…
Pokračovať v čítaní
Kultúra

Hologýč – horúci americký trend v kine a literatúre

Americkým trendom v kinematografii je smer ku holokaustovému gýču. Die Welt píše o najnovšom trende filmovej tvorby, v ktorej sa zahniezdil zvláštny jav, ktorý mieša veľmi vážnu tému zholokaustovaných židovských rodín so sentimentálnymi príbehmi. Na tragickom pozadí sa rozvíjajú erotické príbehy, no  tento kvázi historický backround nie je skutočný, ale sú to fiktívne historky vymyslené scenáristami. Tento trend sa prejavuje aj v literatúre, ktorá je s kinematografiou úzko spriaznená. Konečné riešenie židovskej otázky je teraz v kurze. Vychádzajú bestsellery, ktoré ponúkajú americkému čitateľovi jednotné klišé. Napríklad, román "Ein weiter Weg" (en. Far to go) od Alison Pick, ktorý bol nominovaný na prestížnu Man Bookerovu cenu, opisuje peripetie jednej židovskej rodiny v Československu. Anneliese a Paul Bauerovci sa zachraňujú spolu so svojím dieťaťom. Keďže ich manželstvo bolo aj tak krehké, on skončí v posteli s kresťanskou vychovávateľkou ich dcérky a ona zoberie arizátora ich majetku, istého dôstojníka wehrmachtu. Holokaust v týchto románoch má pôsobiť ako afrodiziakum. Smrad spálenísk sa mieša s vôňou ženy, drinkami a pašovanými cigaretami. Die Welt aj autorka tohto článku sa zamýšľa nad tým, ako sa psychologicky pracuje s témou masovej vraždy národa, ktorú mladá generácia autorov nezažila, no zužitkúva ju tak, že oslabuje etické posolstvo svetového pogromu na Židov na úroveň červeného románu v štýle dekadencie. Výsledný gýč dostal už aj špecifický názov z úst amerického umelca Arta Spiegelmana - "Holo-Kitsch". Hologýč je výtvor, ktorý…
Pokračovať v čítaní

Osudný úder

Kultúrne dianie vo Francúzsku aktuálne zakúša otrasy zapríčinené politickým vrením. Poberatelia sociálnych dávok a dávok v nezamestnanosti protestujú proti ich zníženiu a obmedzeniu rozpätia. Zazdalo sa im vhodné začať blokovať umelecké festivaly vo Francúzsku, v tomto konkrétnom prípade Festivalu v Avignone. Organizačný štáb festivalu sa musel rozhodovať, či bude pokračovať aj v podmienkach obmedzovania jeho návštevnosti demonštrantmi. Avignonský festival sa však aj napriek nepriazni osudu dopracoval do šťastného konca, ktorým je hudobno-tanečné performance Alaina Platela s extrémistickým názvom Coup fatale. Klasické hudobné motívy od Haendela, Vivaldiho a Glucka doprevádzajú tanečné kreácie v štýle konžskej ľudovej tradície aj jazzu. Pridaním slávnych árií a toccát (napríklad Orfeus a Euridika) tu vzniká príťažlivé predstavenie miestami s mystickým podtónom, ktoré produkuje trinásť konžských hudobníkov, spevákov a tanečníkov vedených operným tenorom Serge Kakudjim. Video možno pozrieť tu: Zdroj:Holland festival ©Text Ľudmila Balážová-Marešová
Pokračovať v čítaní

Franglais

Táto téma nás zavedie na územie Belgicka a severného Francúzska počas prvej svetovej vojny, kedy sa tam vyskytovali jednotky kanadskej brannej moci v počte 650 tisíc mužov a dva milióny Američanov. Od Ypres po Nesle bol vidiek vojensky obsadený množstvom osôb, ktorí väčšinou nevedeli hovoriť inak ako anglicky. Farmári, drobní obchodníci a sedliaci zas len francúzsky. Z praktickej nevyhnutnosti tu vznikol bizarný dialekt, ktorý prijali obidve strany. Franglais. Najpoužívanejším slovom sa tu stalo „compree?“ Pre Pikarďana je slovo understood nevysloviteľné, ale compree je pohodlné. „Tommy“ ním sprevádzal každú vetu. Frankofónny sedliak, ak nerozumel, odpovedal no compree. A snažil sa vysvetiť význam vety ináč ale hlavne trpezlivo. V Belgii sa často používalo zámeno „that“ . Spolu s flámskym prízvukom to dávalo tvar “compree dat?” Vzniklo aj všeobecné pomenovanie “bonne” všetkého toho, čo je dobré. Ale nič nebolo mal (zle), bolo to len invariantné “no bonne”. “Tray bonne” označovalo entuziazmus. S týmito základnými termínmi vedeli Tommy a miestny sedliak viesť dlhé dišputy. Ak, napríklad, sedliačka od rieky Somme pristihla delostrelcov prechádzať cez jej pole, vyslovila im svoj názor na to s akcentom okolia Somme po francúzsky, nie anglicky, nakoniec anglo-pikardsky: - Y ou no bonne! Compree dat? Vojak jej odpovedal: - No, madame, hovorí Tommy nevinne, me no compree! A ku tomu dodal s ospravedlňujúcim úsmevom: Saye la guerre! (To je…
Pokračovať v čítaní
Kultúra

Hip-hop v Trianone

Toto leto v Trianone patrí rapu. 18. júna ho otváral Mobb Deep. Uvertúru Festivalu hip-hopu v krásnom štýlovom parku s palácom zahájila odroda pouličného rapu. Mobb Deep aj Nas, ktorý ho uzavrie, vyrástli vo štvrti so sociálnymi bytmi v New Yorku Queensbridge. Vo svojich dvoch albumoch The Infamous a Hell on Earth Mobb Deep interpretuje kruté texty živené argotom a výrazmi ulice za sprievodu drsnej a zároveň melancholickej muziky. Mobb Deep je dvojka, ktorá sa sformovala z dvoch rapperských osobností Prodigyho a Havoca. Festival zavŕši vystúpenie rappera Nasa 6. júla 2014. Máme príležitosť ísť porovnať kultúrne štýly 18. a 21. storočia. ©text Ľudmila Balážová-Marešová  
Pokračovať v čítaní
Recenzie

Silkworm – húsenica zavŕtaná v detektívke

Tu sa dozviete čosi o novom románe-detektívke od Galbraitha, čo je kompromitovaný nick-name vieme koho, možno i trochu o téme a prostredí, no určite nie o celom príbehu a jeho rozuzlení. Z tohto pohľadu môžete kľudne čítať ďalej. Prekladám text z Guardianu, aby som trochu pomohla spisovateľke, na ktorej knižku Amazon uvalil embargo. Prečo? Pre peniaze. Už nechce predávať za znížené ceny v predpredaji, ako je to dobrým zvykom vo svete. (viac…)
Pokračovať v čítaní
Recenzie

O Krylovej neĽahostajnosti

Karel Kryl sa v roku 1968 stal veľmi rýchlo ikonou. Jeho nepoškvrnený štít človeka aj umelca vytrval dodnes. Viem, že každá jeho formulka vychádza z opravdivého preciťovania, že tento umelec nerobí podfuky na poslucháča. Jeho zbierku novinových príspevkov z rokov 1990-93 je preto možné čítať bez strachu, že tam človek narazí na manipulatívne spôsoby mediálnych predátorov. Pred revolúciou sa mi občas podarilo nerušene počúvať jeho rozhlasové politické komentáre. Dnes čítam jeho knižku Země Lhostejnost a dokážem si ju myšlienkovo spracovať s nadhľadom, ktorý mi v pozitívnom zmysle chýbal v jeho prípade celé desaťročia. Súbor politických komentárov poprekladaný básňami-textami piesní, čo kvitujem s potešením, zrkadlí osobnosť autora z dvoch strán. Básnik, umelecká duša, sa pokúša vysvetliť niektoré morálne princípy vo svetle tých, na ktorých funguje on sám na príkladoch z poprevratového ČSFR, pesničkár napísať politický komentár. Ťažká práca propagovať morálku v porevolučnom chaose hodnôt. Napriek tomu,  Kryl  -  statočný človek sa opakovane púšťal do vysvetľovania,  nie výchovne poučujúco, ale pomocou názorného opisu reality. V jeho politických fejtónoch a úvahách cítim odovzdanú snahu čosi napraviť, vysvetliť, i keď bez nádeje, no tvrdohlavo napredovať k stanovenému  cieľu. Ich myšlienkový obsah nie je bojovne kritický, jeho jemný štýl spojený s cieľavedomou zaujatosťou a klasicisticky vznešenou českou štylistikou je nevtieravý. V súčasnom postmodernom literárnom a žurnalistickom virvare by znel staromódne. Jeho porevolučný pokus vmiesiť sa do disidentskej elitnej politiky skončil roztržkou s hlavným havlovským prúdom chartistov,…
Pokračovať v čítaní
Kultúra

Zabanovaná Grace de Monaco

Režisér Olivier Dahan natočil pôvodne s podporou kniežacej dynastie Grimaldiov biografický trhák "Grace de Monaco", ktorý však kňažnú neukázal tak, ako by si to priali jej potomkovia a stal sa objektom ich kritického komuniké. V hlavnej úlohe hviezdi Nicole Kidman a film stál 30 miliónov dolárov. Rodina Grimaldi poskytla paláce a iné priestory pre výpravu filmu. No teraz vraj nie je isté, že bude premietaný v ásenie z kniežacieho paláca obsahuje spochybnenie sfilmovaných historických súvislostí, ktoré sú dôležité pre históriu rodu a spochybňuje celkom osobnostný profil, ktorý vytvorili scenáristi filmu „Grace de Monaco“. Charakteristiku hlavnej postavy vyhlásil za úplnú fikciu a vyslovil želanie, aby film nebol zmieňovaný s kniežacou rodinou, pretože jeho dej obsahuje vymyslené udalosti a postoje podriadené komerčným požiadavkám pre premietanie v kinách USA. Dlhometrážny film bol s pompou premietnutý  na festivale v Cannes 14. mája 2014. V ten istý deň boli jeho premiéry vo Francúzsku a ďalších krajinách. Konflikt v ponímaní konečnej verzie vznikol hlavne pri jeho strihaní a montáži, kedy sa nepohodli režisér Dahan s jeho americkým producentom Harveyom Weinsteinom. Film je fokusovaný na úsek života protagonistky, keď zohrala určitú úlohu tesne pred svojím sobášom v konflikte právneho charakteru medzi Charlesom de Gaullom a kniežaťom Rainierom kvôli plateniu daní Monacom Francúzsku. Trailer filmu Grace de Monaco Zdroj: Le Parisien zo 2014, ©text PressburgStyle
Pokračovať v čítaní