Odkedy sme uvideli Dalího zabíjať zajace, skutočnosť je stále cudzejšia od fikcie kultového čílskeho režiséra… koniec citátu

Mnoho rokov vykladal taroty v ťažko opísateľnej kaviarni Le Téméraire blízko Gare de Lyon v Paríži. Počas kariéry, ktorá sa natiahla na polstoročie, urobil čílsky režisér len sedem dlhometrážnych filmov a najväčšie z nich El Topo (1970) a The Holy Mountain (1973) boli zakázané premietať 30 rokov.

Tieto dva filmy, z ktorých jeden je surrealistický spaghetti-western a druhý mystický príbeh o alchymickom výskume a duchovnej premene, sa perfektne hodia do éry, v ktorej vznikli, sú zaplavené okultným symbolizmom a filozofickým pózovaním. Ale čistý objem a obrazová bizarnosť spôsobujú, že ak si ich divák raz pozrie, už na ne nezabudne.

U tvorcu spomenutých filmov je pravda ťažko postihnuteľná. 86-ročný Jodorowski vyrobil filmy a zrežíroval divadlo, vytvoril svety vo svojich grafických románoch (román s komixovým obsahom) a rozvinul druh terapie známej ako „psychomagic“, ktorá umožnila zbaviť sa traumy ako divadelná hra či dráma.

Jodorowski čítal Shakespeara v siedmich rokoch veku a sám vyhlásil, že sa narodil s desiatimi hlavami. Stal sa z neho multižánrový autor, ktorý sa zaoberal písaním scenárov divadelných aj filmových, tvorbou komiksov, hereckou činnosťou, poéziou a pôsobením ako duchovný guru.

Jeho nový film „The Dance of Reality“ je príbeh jeho mladosti, kedy vyrastal v malom baníckom mestečku na pobreží severného Čile. Jeho otec ako postava scenára, dodal do kusu freudovskú príchuť. Bol brutálnym stalinistom, jeho matka frustrovanou majiteľkou obchodu, ktorá disponovala nežným príjemným sopránom (zahrala ju operná speváčka Pamela Flores). Samotného Jodorowskeho sr.  si zahral režisérov syn Brontis. Brontis povedal, že nikdy nestretol svojho starého otca, ale vyrastal s víziou jeho hroznej výchovy.

Zážitky z detstva sú prefiltrované cez žáner magického realizmu. Film „Where the Bird Sings Best“, ktorý je natočený podľa autobiografického románu, v ktorom sa dá dočítať o ukrajinskom starom otcovi a jeho neviditeľnom priateľovi rabínovi, alebo o starom otcovi, ktorý spáchal samovraždu utopením sa vo vani plnej medu…

Úryvky z jeho filmov nesú jasné znaky surrealizmu zaočkovaného existencializmom, čo veľmi často dokáže zdvihnúť žalúdok. Tento efekt sa autorovi podarilo dosiahnuť prehustením a zoradením reálnych životných javov.

Jodorowski sa dokázal kontaktovať s Dalím, ktorého si želal ako hosťa vo svojej verzii filmu Dune. Salvador Dalí to prijal, ale s jednou podmienkou: chcel byť najlepšie plateným hercom v Hollywoode. Preto mu Jodorowski za každú jednu minútu, čo sa objavil na plátne vo filme Dune, dal 100 tisíc dolárov. Jodorowski k tomu pridal svoj komentár, že na umenie míňa všetko a nechápe, ako na ňom niekto dokáže zarábať a tvoriť zisky.

Filmografia Alejandra Jodorowskeho:

Hrané filmy:

  • La Cravate, 1957
  • Fando y Lis, 1968
  • El Topo – 1970
  • La Montaña sagrada, 1973
  • Tusk- Santa sangre, 1989
  • The Rainbow Thief, 1990
  • Kaena: La prophéti, 2003
  • The Island, 2011
  • Ritual – Una storia psicomagica, 2013
  • La Danza de la Realidad, 2013
  • Poesía sin fin, 2016
  • Dokumentárne filmy:
  • La Constellation Jodorowsky, 1994
  • A Season of Jodorowsky, 2010
  • Jodorowsky’s Dune, 2013
  • ©Text: Ľudmila Marešová-Balážová

https://svetvpreklade.sk/wp-content/uploads/2015/08/Jodorowski-1973film-The-Holy-Mountain.jpghttps://svetvpreklade.sk/wp-content/uploads/2015/08/Jodorowski-1973film-The-Holy-Mountain.jpgadminKultúraRecenzieFilm,UmenieOdkedy sme uvideli Dalího zabíjať zajace, skutočnosť je stále cudzejšia od fikcie kultového čílskeho režiséra... koniec citátu Mnoho rokov vykladal taroty v ťažko opísateľnej kaviarni Le Téméraire blízko Gare de Lyon v Paríži. Počas kariéry, ktorá sa natiahla na polstoročie, urobil čílsky režisér len sedem dlhometrážnych filmov a najväčšie z nich El Topo (1970)...