v_povodnom_zneniAforistické básne Ruženky Šípkovej v zbierke V pôvodnom znení s pilulkami som zhltla rýchlo a bezbolestne, ani jedna sa mi nevzpriečila v hrdle. Pekne vypointované krátke poetické útvary sa rýchlo čítajú, rýchlo chápu a človek má pocit, že získal niečo obohacujúce a intelektuálne výživné. Aforizmy sú myšlienkovo aj formálne precízne bez krívajúcich básnických obrazov. Po nich nasledujú kúsky senzuálnej poézie s voľným veršom, sebapozorujúce a sebaobjavujúce postrehy. Ružena Šípková (toto je jej občianske meno) sa rozkošatila rýchlo, vydáva sladko-trpkú poetickú vôňu a ani príliš nepichá. Výsledný vnem po prečítaní nie je brutálny ani drásajúci, ako býva u autorov, ktorí chcú silou-mocou hovoriť holú pravdu. Poetka vyjadruje jemným hlasom životné brutalitky, ktoré vchádzajú do vedomia nenápadne, no zato sa tam ukotvia o to silnejšie. Svoju tvorbu hodnotí s nadhľadom a presne:
„ Moja vlastná báseň pre mňa väčšinou znamená krátky záznam určitého okamihu, príbehu, nálady. Pôžitok, trápenie, rébus.“
Z jej krátkych okamihov nálad a mikropostrehov vzniká nevnucujúci sa, myšlienkovo vypointovaný básnický text. Veľmi pekný príklad:

povodeň
nahlas vonia/vykoľajená rieka/je zvláštne/ byť so záplavou/ na jednej lodi/brodím sa/ k rodičovskému domu/ stúpam kvapkám/ po hlavách/boh ma zle/ pochopil/veď som len/ chcela utopiť /minulosť /v lyžičke vody/

Jej myšlienkovo a logicky kompaktné výtvory  pôsobia ako dobré vybrúsené horské kryštály. Vnímam túto autorku ako jednu z najlepších, ktorí v súčasnej slovenskej poézii ako tvorivé osobnosti niečo znamenajú, no zdá sa, že akademickí kritici a oficiálne zoskupenia fungujúce zo štátneho si spontánnych tvorivcov zásadne nevšímajú. Insitnosť, ktorá sa pripisuje neakademickým autorom, však v tvorbe tejto poetky celkom chýba.

©Ľudmila Balážová-Marešová

Ružena Šípková: recenzia bez piluliekhttps://svetvpreklade.sk/wp-content/uploads/2016/01/RuzaSipkova-e1452512228688.jpghttps://svetvpreklade.sk/wp-content/uploads/2016/01/RuzaSipkova-e1452512228688.jpgadminKultúraRecenzieLiteratúraAforistické básne Ruženky Šípkovej v zbierke V pôvodnom znení s pilulkami som zhltla rýchlo a bezbolestne, ani jedna sa mi nevzpriečila v hrdle. Pekne vypointované krátke poetické útvary sa rýchlo čítajú, rýchlo chápu a človek má pocit, že získal niečo obohacujúce a intelektuálne výživné. Aforizmy sú myšlienkovo aj formálne...